In gesprek met Monique van Elk

Wanneer Monique van Elk (nu 61) zes jaar geleden boventallig wordt verklaard, gaat ze op zoek naar een vrijwilligersbaantje, dat ze met behoud van haar WW kon doen. “Op het werk was ik vaak de vraagbaak van collega’s als het ging om digitale vragen, zelfs voor de jongere garde. De vrijwilligersvacature om twee uur per week het Digitaal Café te draaien, sprak me dan ook direct aan toen ik die tegenkwam.”

Ik vind het belangrijk mensen zelfredzamer te maken.

Digitale hulp

Ik vind het vooral erg leuk om nieuwe programma’s te leren kennen, digitale vraagstukken uit te vogelen en me in nieuwe materie te verdiepen. In eerste instantie was het Digitaal Café er om mensen te helpen een account aan te maken voor de plaatselijke bibliotheek, zodat mensen online boeken kunnen reserveren en verlengen. Ook werden we ingezet om te helpen e-books op een e-reader te zetten, omdat daar wat stappen in te zetten zijn die minder eenvoudig zijn dan wanneer je boeken leest vanaf de online Bibliotheek-app op de telefoon op tablet.

IDO-vragen

Inmiddels werkt Monique alweer vijf jaar bij een gemeente. “Maar ik vond dit vrijwilligerswerk zó leuk dat ik het voor elkaar gekregen heb dat ik dit kon blijven doen. Tijdens corona zijn we breder inzetbaar geworden: we werden een inloopuur met heel uiteenlopende vragen over computers en andere devices. Ook kregen we trainingen voor het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) en is het spreekuur nu dus ook voor IDO-vragen. Daar krijgen we vooral mensen die moeite hebben met inloggen met hun DigiD of de energietoeslag willen aanvragen.”

Geen vraag is te gek

Het leuke vind ik dat we mensen kunnen helpen die in hun ogen met een heel groot probleem zitten. En dat we er dan samen uitkomen. Dat vind ik belangrijk: dat ik niet alles doe, maar mensen leer hoe ze het zelfstandig kunnen doen en dat daardoor hun zelfredzaamheid vergroot wordt. Ze merken dan dat het helemaal niet zo spannend is. Bij de een is dit in een sessie al gecreëerd, bij de ander duurt dit een aantal weken. Geen vraag is te gek en we gaan door totdat het gelukt is.

Mensen voelen zich vertrouwd

Doordat we regelmatig terugkerende klanten hebben met steeds weer andere vragen, weet je dat je wat goed doet! Niet iedereen heeft een netwerk in de buurt om zulk soort vragen aan te stellen, hoe mooi is het dan dat ze zich vertrouwd voelen om bij jou te komen. We werken zowel op afspraak als op inloop. Vaak zitten we aan de tafel met twee vrijwilligers, zodat de één bezig kan gaan met de afspraken en de ander met de mensen die komen aanlopen. We leren als vrijwilliger hierbij ook van elkaar. Ook wisselen we in de appgroep veranderingen uit of handige apps.

Veel soorten mensen

Ik zie heel diverse soorten mensen: veel ouderen, maar ook ouders met jonge kinderen die voor hen een online account aan willen maken. Ook komen er soms jongeren die net achttien geworden zijn of een andere nationaliteit hebben en nog niet altijd snappen hoe iets werkt in Nederland. Voor mij werd in ieder geval duidelijk dat nog best veel ouderen geen smartphone hebben en dan gebaat zijn bij uitleg op een computer. Ook iets visueel maken of handige websites laten zien, helpt heel erg. Als we merken dat mensen het lastig of spannend vinden, wijzen we op de diverse cursussen die je bij de bibliotheek kunt volgen, zoals bijvoorbeeld de Klik & Tik-cursus, waarin bijvoorbeeld vanaf de basis wordt uitgelegd hoe je een e-mail kunt versturen.

Werk geeft voldoening

Ik ervaar dit werk totaal niet als belasting, ik vind het erg leuk om te doen. Klanten vragen wel eens: ‘wat moet ik hiervoor betalen?’ Helemaal niets, het is gratis! De klanten willen graag een blijk van waardering tonen. Dat mag van mij gewoon in woorden, maar als ze het niet te gek maken, kan ik een aardigheidje wel waarderen. Zo kreeg ik eens een bosje bloemen voor mijn veertigjarige huwelijksjubileum. Maar voor mij is het al geslaagd als het gelukt is hun vragen te beantwoorden. Dat geeft mij voldoening.

Digitale tips van Monique

• Op de site van steffie.nl wordt in duidelijke taal en met filmpjes diverse vraagstukken uitgelegd. Handige site voor onder anderen laaggeletterden.
  • Duckduckgo is een veilige browser die niet traceert wat je doet.

oktober 2023