Samenwerkingsovereenkomst getekend

Gepubliceerd op: 16 februari 2023 14:47

Vandaag, donderdag 16 februari, hebben wethouder Kees van Dalen (gemeente Montfoort), wethouder Walther Kok (gemeente Oudewater), wethouder Jelmer Vierstra (gemeente Woerden) en Mirjam van den Bremen (directeur bestuurder van de Bibliotheek Het Groene Hart) een nieuw samenwerkingsdocument getekend.

Samen zorgen voor een bibliotheek in elke gemeente

Hiermee besluiten de drie gemeenten dat zij met elkaar verantwoordelijk zijn voor de openbare bibliotheek in hun gemeenten. Daarnaast hebben ze besloten dat de Bibliotheek Het Groene Hart de praktische uitvoering van alle bibliotheektaken op zich neemt.

Hoe is het gekomen?

De gemeente Montfoort wil weer bouwen aan een volwaardige Bibliotheek. Momenteel heeft zij alleen een klein uitleenpunt in Montfoort en Linschoten. De gemeenteraad van Montfoort stemde hier unaniem mee in. Door ondertekening van het samenwerkingsdocument doet de gemeente Montfoort vanaf nu mee met de afspraken die er liggen tussen de gemeente Oudewater, de gemeente Woerden en de Bibliotheek Het Groene Hart.

Wethouder Kees van Dalen:
“Op dit moment hebben we een kleine bibliotheek in Montfoort en in Linschoten waar inwoners boeken af kunnen halen om te lenen. Fijn dat we door deze samenwerking en door de samenwerking tussen Bibliotheek Het Groene Hart en de Stichting Welzijnsondersteuning Montfoort – Linschoten (SWOM) nu kunnen gaan bouwen aan een volwaardige bibliotheek in onze gemeente, waarin alle inwoners kunnen lezen, samenkomen, ontmoeten en ontwikkelen.”

Inhoud

In het samenwerkingsconvenant maken de gemeenten en de bibliotheek afspraken over de ontwikkeling en de financiering van de bibliotheekdienstverlening in de betreffende gemeenten. Een regionale samenwerking is goed voor de kwaliteit, de efficiëntie en de continuïteit van alles wat een bibliotheek te bieden heeft.

Wethouder Walther Kok:
“Met de aansluiting van Montfoort bij Bibliotheek Het Groene Hart versterken we de regionale samenwerking die noodzakelijk is om onze inwoners deze basisvoorziening te kunnen blijven bieden.”

Belang voor Bibliotheek

Het ondertekenen van het samenwerkingsconvenant met de drie gemeenten is belangrijk voor de Bibliotheek Het Groene Hart. Gemeenten hebben volgens de wet de taak om voor een openbare bibliotheek te zorgen, maar ze zijn het nog niet verplicht.

“Zonder samenwerkingsconvenant zou een openbare bibliotheek kwetsbaar zijn. Wij zijn daarom enorm blij dat de gemeenten Montfoort, Oudewater en Woerden nu al laten zien dat zij deze verantwoordelijkheid serieus nemen door de ondertekening van het convenant.” Aldus Mirjam van den Bremen, vertrekkend directeur bestuurder van de Bibliotheek Het Groene Hart.

Een plek waar je makkelijk andere mensen ontmoet

De Bibliotheek krijgt een steeds belangrijkere maatschappelijke-educatieve rol in de samenleving. Het is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en terecht kunnen voor al hun vragen; voor het lenen van een boek, om de Nederlandse taal te leren of om digitaal vaardiger te worden. Het is een plek voor alle inwoners om hun talenten te ontwikkelen, een leven lang te leren en om optimaal te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Door het ondertekenen van het convenant erkennen de drie gemeenten dat zo’n centrale plek erg belangrijk is.

Wethouder Jelmer Vierstra:
“We spannen ons in om voor al onze inwoners passende bibliotheekvoorzieningen te blijven bieden in Woerden en de kleine kernen. In regionale samenwerking met Montfoort en Oudewater bouwen we graag verder aan een bibliotheek in het hart van de samenleving, als laagdrempelige ontmoetingsplek en als wegwijzer naar allerlei voorzieningen en informatie.”

Afscheid

De ondertekening van het samenwerkingsconvenant is voor vertrekkend directeur bestuurder Mirjam van den Bremen een laatste handeling. “Met veel vertrouwen geef ik het stokje over aan Hester van Beek, interim-directeur bestuurder van Bibliotheek het Groene Hart en de nieuwe directeur bestuurder die na de zomer aan de slag zal gaan. Samen met de verantwoordelijk wethouders zullen zij werken aan nieuw meer jaren convenant. Ik kijk terug op mooie jaren waarin we samen met de verantwoordelijke wethouders veel hebben bereikt.” Aldus Mirjam van den Bremen.

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand het laatste nieuws, handige tips en informatie over onze activiteiten in je mailbox.

Abonneer je op onze nieuwsbrief >