De Kinderjury leesweken zijn begonnen

Gepubliceerd op: 26 februari 2024 09:00

Tijdens de leesweken t/m 9 april worden alle kinderen aangemoedigd zoveel mogelijk boeken te lezen. Want hoe meer je leest, hoe meer plezier je beleeft aan lezen en hoe makkelijker het is om je favoriete boek te bepalen.

Wat is de Kinderjury

Bij de Kinderjury beslissen alle kinderen van 6 tot 12 jaar met elkaar wat het mooiste kinderboek is dat in 2023 is uitgegeven. Dit gebeurt in twee leeftijdsgroepen. Van 6 tot 9 jaar. En van 9 tot 12 jaar.

Deze jaarlijks terugkerende actie zorgt onder andere voor meer leesvaardigheid en beter kritisch lezen. Kritisch lezen zorgt voor beter lezen en ook voor meer plezier in lezen.

Lezen

Tijdens de leesweken van t/m 9 april kunnen kinderen zoveel boeken lezen als ze willen. Boeken die in 2023 zijn uitgegeven. Je vindt deze boeken op een speciale tafel in de Bibliotheek. Op de speciale Kinderjury pagina van Hebban vind je tiplijsten, voor beide leeftijdsgroepen. Samengesteld door een comité van o.a. leerkrachten en jeugd-bibliothecarissen.

Stemmen

Na de leesweken kan er gestemd worden. De stemperiode is van 10 tot en met 23 april. Er kan online gestemd worden op de website van de Kinderjury. Ook in de Bibliotheek kan gestemd worden. Daarover volgt later meer informatie.

Inspiratie nodig? Bekijk de tiplijsten!