In gesprek met Maartje van den Bosch

Maartje van den Bosch is Taalvrijwilliger en Leesgroepbegeleider bij de Bibliotheek. Al vijf jaar helpt zij anderstaligen beter Nederlands lezen, spreken en begrijpen. “Eigenlijk gaat het er niet om of je foutloos Nederlands leert spreken. Je moet snappen hoe het hier in Nederland werkt. Door activiteiten te ondernemen en dingen te doen, leer je veel meer dan wanneer je achter de computer de Nederlandse taal leert.”

Het is zo fijn om te zien dat mensen meer zelfvertrouwen krijgen.

We lachen veel

Maartje is een betrokken vrijwilliger die haar taalmaatjes graag mee op stap neemt. “Ik ga wel eens met een deelnemer naar de bakker. Dan vraag ik of zij mijn brood willen bestellen. Of we pakken een terrasje. Op die manier leren de mensen de Nederlandse taal ook in de praktijk gebruiken.”

Maartje weet als geen ander dat dingen of woorden die voor ons heel gewoon zijn, voor mensen uit een andere cultuur soms vreemd en raar zijn. Dit levert veel leuke en hilarische momenten op. “Zo dacht de vrouw waarmee ik op het terras zat dat ze een tweede drankje gratis aangeboden kreeg toen de serveerster vroeg of ze nog wat wilde drinken.” Maartje legt dan uit hoe het hier in Nederland werkt en hoe je in dit soort situaties kunt reageren. “We lachen ook heel wat af om onze taal. Want er zijn echt heel veel gekke woorden waarvan de betekenis moeilijk uit te leggen is.”

Taalmaatje

Als Taalmaatje ga je gemiddeld een uur per week met een deelnemer aan de slag. De mensen die hulp nodig hebben, komen eerst naar het Taal- en Rekenspreekuur. De Taal- en rekenconsulent kijkt wat het niveau is van de aanvrager en zoekt daar dan een geschikte vrijwilliger bij.

“Ik ben gestart met een jonge vrouw. Omdat zij een zoontje van 2 jaar had, sprak ik bij haar thuis af. Maar je kunt ook in de Bibliotheek afspreken of ergens anders. Deze vrouw wilde heel graag zonder haar man naar de dokter en de tandarts kunnen en zelf het gesprek met de juf van school kunnen voeren. En dat is gelukt. Het is zo fijn om op deze manier mensen te helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen.”

Leesgroep

Naast het 1-op-1 begeleiden van mensen die de Nederlandse taal beter willen leren spreken, begeleidt Maartje ook een Leesgroep. "Bij de Meeleesgroep lezen we allemaal hetzelfde boek. Ik lees voor, de deelnemers lezen mee. Door mee te lezen en te luisteren groeit het woordbegrip. En natuurlijk leg ik moeilijke woorden uit. ”

Maartje vertelt aan iedereen hoe leuk het is om Taalvrijwilliger te zijn. “Ik krijg er zoveel energie van. Het is heel vaak lachen en je leert zelf ook weer nieuwe dingen. Ik raad het iedereen aan om Taalvrijwilliger te worden.”

Ook vrijwilliger worden?

Wil je ook andere mensen helpen om de Nederlandse taal beter te spreken, lezen en begrijpen? Of vind je het leuk om een Meeleesgroep te begeleiden?

Lees hier meer over de vacature Taalvrijwilliger

Je hoeft geen docent te zijn. Je kunt gewoon uit je eigen levenservaring praten en raakvlakken zoeken.

oktober 2023