In gesprek met Paul de Ridder

Paul de Ridder (60) is Taalvisitevrijwilliger: “Ik werk als zelfstandige en vind het daarnaast belangrijk om ook een paar uurtjes in de week vrij te maken voor vrijwilligerswerk. Eerder was ik door enthousiaste verhalen van een kennis aangestoken om taalmaatje te worden, hier in mijn woonplaats Utrecht. Wat bij mijn kennis gebeurde, gebeurde bij mij ook: Er ontstond een vriendschap met de Syrische man die ik een tijd als taalmaatje begeleidde.”

Door Taalvisite realiseerde ik mij dat voorlezen een belangrijke basis legt voor de verdere ontwikkeling van de taal en woordenschat.

Taalvisite

Zijn oog werd dan ook getrokken door een advertentie waarin de bibliotheek een vrijwilliger zocht voor het project Taalvisite. Hij besloot zich hiervoor aan te melden.

Na een samenkomst in de bibliotheek over hoe je de taal zo optimaal mogelijk aan kunt bieden aan het gezin, reist Paul de Ridder vervolgens wekelijks naar een Syrisch gezin met twee meisjes van acht en zes jaar. “Ik combineerde dat met een bezoekje aan mijn moeder in dezelfde plaats. In de circa vijftien weken dat ik daar geweest ben, werd ik elke keer heel hartelijk ontvangen. Ik heb er veel lol in gehad. En ik had me nooit zo gerealiseerd dat voorlezen een belangrijke basis legt voor de verdere ontwikkeling van de taal en woordenschat. Het is mooi dat ik dit voor de meisjes kon betekenen en dat ook de ouders het voorlezen een beetje opgepakt hebben. De rijke bibliotheekcollectie van boeken geschreven in de Nederlandse én Arabische taal hielpen hier goed bij.”

De korte verhalen of sprookjes die ik voorlas, deden het vaak erg goed. Wel werd de aandachtspanne na een half uur wat minder en dan speelden we nog even een halfuurtje een spelletje. Het spelletje Dobble sloeg verrassend goed aan en woordslang was helemaal een succes: de ouders durfden zelf ook mee te doen!

Verbreedt je eigen horizon

Dit heeft niet alleen het gezin veel gebracht, maar mijzelf ook: Ik vind het leuk om geregeld met nieuwe dingen in aanraking te komen en van andere culturen te mogen proeven. Door Taalvisite kom je op een laagdrempelige manier bij mensen over de vloer en dat is heel leerzaam. Je komt erachter hoe zo'n gezin Nederland ervaart en tegelijk verbreedt het je eigen horizon. Het is fijn om te merken dat je voor een ander iets betekenen kunt en dat ze me zo hartelijk ontvingen, met lekkere koekjes of thee.

Ervaringen uitwisselen

De twee intervisiebijeenkomsten waar hij van andere vrijwilligers leerde wat hun ervaringen waren en welke tips zij hadden, vond Paul ook erg plezierig. “Maar het meest bijzondere van dit hele proces vind ik dat de oudste op een gegeven moment mijn rol overnam en zelf begon voor te lezen.”

Door Taalvisite kwam ik erachter hoe een Syrisch gezin Nederland ervaart en tegelijk verbreedde het mijn eigen horizon.

oktober 2023