In gesprek met Tini Kluft

Tini Kluft (61) is zowel vrijwilliger voor de Bibliotheek in Harmelen als voor het Dorpshuis, waar de Bibliotheek in gehuisvest is. “Ik werkte op de Speelzaal toen een collega die al actief was voor de Bibliotheek mij vroeg een aantal maanden voor haar waar te nemen. En ik vond het zo leuk: ik ben nooit meer weggegaan.”

Mijn dag is goed als ik een paar bezoekers gelukkig de deur uit zie lopen

Ik zit hier op mijn plek

Hoelang ze het werk al doet, weet ze niet meer precies: “Het zal zo’n vijftien jaar geleden geweest zijn dat die collega mij vroeg haar taken als gastvrouw in de Bibliotheek tijdelijk over te nemen omdat zij er een paar maand tussenuit ging. Ik ben een echt mensenmens en vind het heerlijk als hier mensen rond hobbelen en mij vragen stellen. Het was voor mij direct duidelijk: hier zit ik op mijn plek en ik ga niet meer weg.”

Contact met mensen

“Ik begon te werken voor de bieb toen deze nog op een andere locatie zat en we ook ’s avonds open waren. Ik deed dit in eerste instantie naast mijn betaalde baan. Toen we opengingen op deze locatie en het Dorpshuis erbij in kwam, ben ik ook vrijwilligerswerk voor het Dorpshuis gaan doen. Dat was in de tijd dat ik stopte met werken. Door dit vrijwilligerswerk bleef ik contact met mensen houden. Zo fijn!”

Nuttig werk

“Ik ben altijd al vroeg aanwezig om alles op te starten. Ik doe wat opruimwerk en als er klanten zijn, vind ik het ook erg leuk om hen te helpen. Je hebt hier echt de tijd voor mensen. Je ziet veel dezelfde mensen en dat creëert een band. Zo kwam er laatst een man wiens vrouw in het ziekenhuis lag. Hij had een lijstje met boekentips meekregen en samen zochten we nog een aantal boeken dat bij de opgegeven boeken en bij de mevrouw die ik kende, paste. Of een vader die voor het eerst met zijn kleintjes kwam en aan mij vroeg: ‘Wat moet ik nou meenemen? Is dit boek al wel geschikt voor mijn kind?’ Mijn dag is goed als ik een aantal bezoekers gelukkig de deur uit zie lopen. Dat geeft mij het gevoel dat ik nuttig bezig ben geweest.”

Voorlezen

“Als er veel kindjes zijn, dan ga ik tussendoor even met die kinderen zitten en lees ik ze spontaan voor. Dat zit zó in mijn lijf, nog vanuit mijn tijd bij de Speelzaal, dat krijg je er niet meer uit. Eens per maand hebben we een vast voorleesmoment, waar ik ook een van de voorlezers ben. Ik geniet ervan om actief voor te lezen. Die interactie met kinderen is zo leuk. Dan ben ik meer juf dan biebmevrouw.”

Nieuwe mensen nodig

“We hebben een klein team en komen wat mensen tekort. Ik zou het daarom heel fijn vinden als er nog meer mensen bij komen. Dus ik zou zeggen: houd je van contact met mensen en van boeken? Dan kun je hier echt je ei in kwijt!”

Boekentips van Tini

• De Zeven zussen-reeks van Lucinda Riley. Daar heb ik echt van genoten!
  • De boeken van Patricia Cornwell. Een mooie mix tussen romantiek en spanning.

Houd je van contact met mensen en van boeken? Dan kun je hier echt je ei in kwijt!

oktober 2023