Bibliotheek en GGD sluiten samenwerkingsovereenkomst in consultatiebureau

Gepubliceerd op: 17 mei 2024 10:45

Op donderdag 16 mei hebben Bibliotheek Het Groene Hart en GGD Midden Nederland een samenwerkingsovereenkomst getekend om ook in de gemeente Montfoort het BoekStart programma te starten. Met het BoekStart-programma komen kinderen al op jonge leeftijd in aanraking met boekjes en leesplezier, wat belangrijk is voor hun taalontwikkeling.

Het BoekStart-programma richt zich op (voor)leesplezier bij kinderen vanaf drie maanden. Bij een bezoek aan het consultatiebureau ontvangen ouders een waardebon waarmee ze hun kinderen gratis lid kunnen maken van de bibliotheek. In de bibliotheek ontvangen zij een BoekStart-koffertje met boekjes, tips en praktische informatie. Naast een ruim aanbod aan boekjes voor baby’s en peuters organiseert de bibliotheek ook leuke en handige activiteiten.

Regelmatig wordt er door vrijwilligers voorgelezen in de bibliotheken en voor advies over mediawijsheid en voorleesplezier thuis kun je terecht bij ouder-kind cafés en inloopspreekuren van de BoekStart-coach. "Het is heel erg belangrijk dat kindjes vanaf drie maanden al in aanraking komen met boekjes om zo hen te helpen bij hun taalontwikkeling," aldus Hester van Beek, interim directeur/bestuurder van Bibliotheek Het Groene Hart. "Wij moedigen ouders aan om al vanaf jongs af aan te gaan voorlezen aan hun kindje. Met het BoekStart-programma bieden we ouders tips en trucs voor nog meer voorleesplezier."

Niet alleen voor het jonge kind biedt de bibliotheek mogelijkheden, tot achttien jaar ben je gratis lid. "Wij zijn een onderdeel van de keten in de preventie om te zorgen dat iedereen taalvaardig wordt," voegt Hester van Beek toe. “Het is geweldig dat we door deze samenwerking met het consultatiebureau daar al helemaal aan het begin bij betrokken zijn.