Eenvoudige uitleg over online bankieren gelanceerd in Bibliotheek Woerden

Gepubliceerd op: 26 maart 2024 14:05

Veel mensen hebben problemen met online bankieren. Ze vinden het moeilijk om een bankapp op hun telefoon te zetten. Ze moeten dan hulp vragen aan bekenden of familie. En dat ligt bij bankzaken soms wat gevoelig. De website Steffie heeft daarom een uitleg gemaakt met hulp bij online bankieren.

Als eerste is de app van de Rabobank aan de beurt, later volgen er andere banken. Tijdens een bijeenkomst in Bibliotheek Woerden deelden deelnemers van de cursus Klik & Tik hun ervaringen met internetbankieren en werd de nieuwe uitleg van Steffie feestelijk gelanceerd.

Voor veel deelnemers was het onderwerp van de bijeenkomst heel herkenbaar. "Mijn vrouw doet alle bankzaken," aldus deelnemer Jan. Maar in het dagelijks leven kan hij niet alle digitale zaken vermijden. "Ik heb altijd contant geld op zak. Maar steeds vaker moet ik ergens verplicht pinnen. Ik heb daar nu een pasje voor maar op mijn telefoon begin ik er niet aan. Veel te ingewikkeld." Er werd gepleit voor een 'beginnersknop' in bankapps, waarmee gebruikers toegang krijgen tot een vereenvoudigde versie van de app. Deelnemer Monique deelde haar ervaring: "Ik ben toen in paniek naar een bankkantoor in de buurt gegaan. Maar die was van een andere bank. Daar heb ik toen maar gelijk een rekening geopend. De buurman heeft nu de app aan de praat gekregen. Maar nu weet ik niet hoe ik de oude rekening moet opzeggen."

De ervaringen van de cursisten zijn door de makers meegenomen om ook het internetbankieren van andere banken binnenkort zo gemakkelijk mogelijk te maken. Gebruikers van de Rabobank kunnen nu al gebruikmaken van de nieuwe uitleg. Door middel van een druk op de knop werd deze door Maartje Gosselink van de Rabobank en verschillende cursisten feestelijk gelanceerd.

Zelf oefenen met Steffie bij de Rabobank