Taalhuis Bibliotheek Het Groene Hart gecertificeerd

Gepubliceerd op: 30 mei 2023 13:09

Onlangs ontving Bibliotheek Het Groene de certificering voor het Taalhuis. “Een mooie erkenning voor ons werk, de inzet van onze vrijwilligers en de partners waarmee we samenwerken.” Aldus Hester van Beek, Interim Directeur-Bestuurder van de Bibliotheek.

1 op de 9 mensen heeft moeite met lezen en schrijven

In Nederland heeft 1 op de 9 mensen moeite met lezen, schrijven en spreken. Ook is er een grote groep mensen die moeite heeft met rekenen of met het gebruik van digitale hulpmiddelen zoals mobiele telefoons en computers.

Over het Taalhuis

Het Taalhuis van Bibliotheek Het Groene Hart bestaat sinds 2015. Inmiddels heeft de Bibliotheek meer dan 80 vrijwilligers die op jaarbasis ruim 150 mensen helpen om de Nederlandse taal beter te leren spreken, schrijven en lezen of hun rekenvaardigheden te vergroten. Daarnaast is er een groep vrijwilligers actief die de inwoners helpt met al hun digitale vragen. In 2022 hebben meer dan 60 mensen hulp gekregen op dit gebied. Dit zijn bijvoorbeeld vragen die worden gesteld tijdens de digitale inloop spreekuren óf deelname aan één van de cursussen die de Bibliotheek aanbiedt.

Van Taalhuis naar Digi-Taalhuis

Het Taalhuis is inmiddels uitgegroeid tot een Digi-Taalhuis. Want uit de praktijk blijkt dat lage taal- en rekenvaardigheden vaak hand in hand gaan met lage digitale vaardigheden. De Bibliotheek biedt hulp op al deze vlakken. Daardoor kunnen de inwoners van Woerden, Montfoort en Oudewater zichzelf op een laagdrempelige manier blijven ontwikkelen.

Enthousiaste vrijwilligers en samenwerkingspartners

Zonder onze enthousiaste medewerkers, vrijwilligers en lokale partners kunnen wij dit als Bibliotheek niet. “Deze certificering is daarom niet alleen een beloning voor ons, maar vooral ook voor alle inspanningen van de vele vrijwilligers en partners die zich inzetten om mensen te helpen om hun taal-, reken- en digitale vaardigheden te vergroten.” Aldus Els van Steenbeek (Consulent Taal en Rekenen).

Vrijwilligers gezocht

Er komen nog steeds meer aanvragen binnen, dan de Bibliotheek aankan. Daarom is de Bibliotheek altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Mensen die graag andere mensen op weg willen helpen in de digitale wereld óf het leuk vinden om anderen te helpen om beter Nederlands te leren spreken, schrijven en lezen óf beter om te kunnen gaan met cijfers. Zij zijn van harte welkom om te reageren op één van de vrijwilligersvacatures van de Bibliotheek:

Bekijk de vacatures