Taalvrijwilligers gezocht in Woerden, Harmelen, Oudewater, Montfoort en Linschoten

Gepubliceerd op: 9 oktober 2023 10:19

Maartje van den Bosch is Taalvrijwilliger en Leesgroepbegeleider bij de Bibliotheek. Al vijf jaar helpt zij anderstaligen beter Nederlands lezen, spreken en begrijpen. “Ik ga wel eens met mijn taalmaatje naar de bakker. Dan vraag ik of zij mijn brood willen bestellen. Of we pakken een terrasje. Op die manier leren de mensen de Nederlandse taal ook in de praktijk gebruiken.” Wil jij ook andere mensen helpen om de Nederlandse taal beter te spreken, lezen en begrijpen? Of vind je het leuk om een Meeleesgroep te begeleiden? Meld je dan aan als Taalvrijwilliger.

In gesprek met Maartje van den Bosch

Taalvrijwilliger

Als taalvrijwilliger ondersteun je mensen vanaf 18 jaar bij het vaardiger worden in de Nederlandse taal. Denk aan anderstaligen die de beheersing van de Nederlandse taal willen vergroten, maar ook mensen die merken dat ze onvoldoende kunnen lezen en schrijven om mee te komen in de huidige maatschappij.

In Nederland zijn 2,5 miljoen laagtaalvaardige inwoners, waarvan twee derde van Nederlandse afkomst is. Als taalvrijwilliger help je op het gebied van de Nederlandse taal. Je fungeert niet als tolk of sociaal-maatschappelijk werker. Afhankelijk van de activiteiten neemt dit minimaal 1 uur per week in beslag. De maximale begeleidingsduur is 1 jaar.

Wat bieden wij?

Naast een prettige werksfeer betrekken we onze vrijwilligers zoveel mogelijk bij onze organisatie. Zo krijgen ook de vrijwilligers een eindejaarsattentie, worden er bijeenkomsten georganiseerd en is er elk jaar een leuk uitje of etentje. Natuurlijk krijgen de vrijwilligers ook een gratis abonnement van onze Bibliotheek.

Meer weten?

Stuur een mail naar: info@bibliotheekhgh.nl

Of kijk hier voor meer informatie